ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Αποκαλύφθηκε το τρίτο πρόσωπο στο ψηφιδωτό

2014-10-16 13:37

Μια εντυπωσιακή γυναικεία μορφή αποκαλύπτεται δίπλα από τον γενειοφόρο δαφνοστεφανωμένο άνδρα στο ψηφιδωτό το οποίο έφερε στο φως προ ημερών η αρχαιολογική σκαπάνη στο ταφικό μνημείο του λόφου Καστά στην Αμφίπολη.

Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το "Βήμα", επιβεβαιώνεται ότι γενειοφόρος άνδρας είναι ο Πλούτωνας που οδηγεί την Περσεφόνη στον Κάτω Κόσμο.



Σε λίγη ώρα αναμένονται οι επίσημες ανακοινώσεις από το υπουργείο Πολιτισμού με νέο φωτογραφικό υλικό.

Tα σενάρια για τον τέταρτο θάλαμο της Αμφίπολης

Ο τάφος της Αμφίπολης είναι πιθανό να μην έχει τον πολυαναμενόμενο τέταρτο θάλαμο κι αυτό τεκμαίρεται από το γεγονός ότι δεν προκύπτει μέχρι στιγμής θύρα στο έκκεντρο άνοιγμα του τρίτου θαλάμου.

Όπως αναφέρει η εφημερίδα «Ελευθεροτυπία», παρά το γεγονός ότι αρκετοί υπέθεταν ότι ενδεχομένως οι αρχαιολόγοι να έρχονταν αντιμέτωποι με όχι έναν, αλλά πολλούς χώρους στην υπόγεια συνέχεια του οικοδομήματος, το σενάριο φαίνεται πως απομακρύνεται μετά την αφαίρεση κι άλλων χωμάτων αφήνοντας πολλά ερωτηματικά για την χρήση του μνημείου και την ταυτότητα του νεκρού.

Η ανασκαφική ομάδα θεωρεί πως έχουμε το μεγαλύτερο σωζόμενο υπόσκαφο μνημείο που σώζει όλα του τα στοιχεία (τοίχους, καμάρα). Τα περισσότερα άλλωστε αυτής της περιόδου είναι ερειπωμένα.



Δίνουν σημασία στην κατασκευή

Κανείς δεν αμφισβητεί τη σημασία που έχουν και τα μέχρι στιγμής ευρήματα όπως οι ολόσωμες Σφίγγες, οι Καρυάτιδες και το περίτεχνο ψηφιδωτό που ανταγωνίζεται σε ποιότητα και ομορφιά τα ψηφιδωτά της Πέλλας.

 

Για παρόμοιες σκηνές με την αρπαγή της Περσεφόνης, που έχουν βρεθεί σε τοιχογραφία στον λεγόμενο τάφο της Περσεφόνης στο βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών και στο ερεισίνωτο του μαρμάρινου θρόνου στον τάφο της Ευρυδίκης, μητέρας του Φιλίππου, στις Αιγές, καθώς και στην πιθανή σύνδεση του "ενοίκου" του τάφου με τον μακεδονικό οίκο, αναφέρθηκε η γγ του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, κατά την ενημέρωση των δημοσιογράφων για τις ανασκαφές που διενεργούνται στον τύμβο της Αμφίπολης.
 
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωση Τύπου του ΥΠΠΟΑ, η κ. Μενδώνη δήλωσε τα εξής: "Βρίσκουμε τη σκηνή της αρπαγής της Περσεφόνης στην τοιχογραφία του λεγόμενου τάφου της Περσεφόνης, στο βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών. Έχουμε και δεύτερη απεικόνιση με τον Πλούτωνα και την Περσεφόνη, σε σκηνή ιερού γάμου, στο ερεισίνωτο του μαρμάρινου θρόνου, στον τάφο της Ευρυδίκης, μητέρας του Φιλίππου, στις Αιγές. Οι σκηνές αυτές συνδέονται με τις λατρείες του κάτω κόσμου, με την Ορφική λατρεία - κάθοδος στον ΄Αδη -, καθώς και με τις διονυσιακές τελετές. Ο εκάστοτε επικεφαλής του οίκου των Μακεδόνων ήταν ο αρχιερέας αυτών των λατρειών. Σας θυμίζω την πρόσφατη έρευνα του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» για τα κατάλοιπα της μάσκας που βρέθηκαν στα κατάλοιπα των οστών του Φιλίππου. Σύμφωνα με τους ειδικούς ήταν η μάσκα, την οποία φορούσε ο Φίλιππος στις ορφικές τελετές. Επομένως, η παράσταση στην περίπτωσή μας έχει συμβολική σημασία, η οποία μπορεί να δηλώνει κάποια σχέση του "ενοίκου" του τάφου με τον μακεδονικό οίκο. Ο πολιτικός συμβολισμός είναι πολύ ισχυρός σε όλες τις εποχές".
 
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, η κ. Μενδώνη διευκρίνισε, ότι "ουδέποτε ετέθη θέμα μετακίνησης ευρήματος, οπουδήποτε αλλού, όχι μόνον από την Αμφίπολη, αλλά από οποιοδήποτε σημείο της χώρας", καθώς "η πολιτική του υπουργείου είναι, όπου είναι δυνατόν να επιστρέφονται ευρήματα -ακόμη και από παλαιότερες ανασκαφές- στον τόπο που έχουν βρεθεί", ενώ ως προς τα γεωλογικά δείγματα που έχουν σταλεί στο εξωτερικό ενημέρωσε, ότι η ανάλυσή τους, "είναι απαραίτητη σε μια σύγχρονη ανασκαφική έρευνα, καθώς είναι απαραίτητη η γνώση του γεωπεριβάλλοντος του μνημείου. Οι αναλύσεις αυτές θα επιτρέψουν να γνωρίζομε την ακριβή σύσταση και τον τρόπο δημιουργίας των γαιών, να χρονολογήσουμε τα ιζήματα. Η όποια χρονολόγηση μπορεί να προκύψει από γεωλογικού τύπου αναλύσεις, οδηγεί και σε χρονολογήσεις εκατομμυρίων ετών. Είναι εντελώς διαφορετικά τα δεδομένα από την ιστορική, αρχαιολογική χρονολόγηση".
 
Από την πλευρά της η προϊσταμένη της ΚΗ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, επικεφαλής της ανασκαφής στον τύμβο Καστά, Κατερίνα Περιστέρη, αφού τόνισε, ότι "η αρπαγή είναι ένα καθαρά ταφικό θέμα" και ότι "έχουμε ένα ακόμη δείγμα χρονολόγησης του τάφου: τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα π. Χ.", πρόσθεσε, ότι δεν μπορεί να βγει συμπέρασμα για το φύλο του νεκρού από την παράσταση του βοτσαλωτού δαπέδου, ενώ διευκρίνισε ότι "είναι νωρίς" να ειπωθεί αν ο τάφος είναι βασιλικός. "Δεν μπορούμε να πούμε τίποτε αν δεν τελειώσει η ανασκαφή. Είναι πολύ σημαντικός.
 
Η σημαντικότητα του μνημείου ανεβαίνει και με το ψηφιδωτό που πρώτη φορά απαντάται σε ταφικό μνημείο". Επίσης, διευκρίνισε, ότι έχουν βρεθεί κινητά ευρήματα, όπως κεραμική, καρφιά κ.α. , "όμως δεν μπορούμε να τα βάλουμε όλα σε ένα δελτίο τύπου. Δεν μπορούμε να πούμε βρέθηκαν όστρακα ή καρφιά. Όλα χρειάζονται συντήρηση και όλα χρειάζονται μελέτη", επεσήμανε. Τέλος, σε ερώτηση ως προς το κείμενο με τις 140 υπογραφές, που συγκέντρωσαν συνάδελφοί της και στο οποίο κάνουν λόγο για "ποινικοποίηση" επιστημόνων που έχουν εκφράσει άλλη επιστημονική άποψη για την ανασκαφή, η κ. Περιστέρη απάντησε ως εξής: "Προτιμώ να προχωρεί η ανασκαφή από να ασχολούμαι από διάφορα θέματα τα οποία θεωρώ κακοήθειες".